söndag 2 augusti 2015

Så dags igen...

Matteria
Kritiska händelser, varningar, rapporterad datortillförlitlighet i botten... Misslyckade uppdateringar. Försvunnen webbläsare (en av mina tre installerade).

Slutligen gick datorn åtminstone med på en systemåterställning. Men först efter att fyra gånger ha vägrat. Halv panik...
Tursamt nog behövde jag bara gå någon månad bakåt i tiden.
Vänta medan dina filer och inställningar återställs. Systemåterställning startar...

Kändes bra! Och ganska hoppfullt. Ända tills den jädrans manicken vägrade inse att det krävdes uppdateringar av inte minst Windows. Lugnade nerverna med en tur till Södertälje...



Hemma igen - och ett nytt sammanbitet försök ... och ser man på!! 




Mördarsniglar gör nya försök att kalasa på altanens kvarvarande blomster - så där gick sista petunian...  förövaren fann sin död under kokande vatten. På en spade vid sidan av urnan. 

Fast vi gör lite trevliga saker också, matte och Kasper. Ska försöka att inte vänta ytterligare tio dagar med nästa blogginlägg. :)

8 kommentarer:

  1. Eländes elände är det när datorn strular. Den har ju blivit en nödvändighet näst intill numera, både till nytta och glädje. Har väl sagt det förr men pc kommer icke över denna stugtröskel någonsin mer. På fem år har jag inte behövt göra ett skvatt med min imac förutom att jag en gång frivilligt uppdaterade system (eller vad det nu var!) och det är själsro, det!

    Hoppas också att det inte dröjer tio dagar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte så förfärligt farligt, besvärligt bara under drygt en dag. Men nu strular den automatiska säkerhetskopieringen, där är det jag själv som ställt till det, dessvärre anar jag när... Så urbota dumt!!!
      Men manuellt funkar det ju.
      Jag borde nog också ställt in mig på Mac, men nu är det så dags ... känns lite jobbigt efter att ha haft PC bokstavligen sedan begynnelsen...
      Stora strulet började i.o.m. en Asus laptop - det här är en utbytesdator.
      Berit E

      Radera
  2. Ojojoj! Stackars matten som har nya - eller snarare gamla - datorproblem. Skönt att det i alla fall gick att göra ett inlägg så vi vet att ni i övrigt mår bra. Man undrar ju och hoppas att det är semestertiderna som gör att det blir långt mellan bloggarna. Jag hoppas att det är Kasper som tagit bilderna i regnet medan matten körde för att hålla på med kamera är väl nästan värre än att pula med mobilen. Husse mutar mig med märgben för att jag ska låta bli leran som tydligen ska bli gräsmatta... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Datorn fick för sig att matte ville uppdatera till 10.0 - undrar om hon tryckt på någon knapp av misstag? Hon avbröt ögonblickligen - tror något hände där. Men nu funkar det igen, förutom den automatiska säkerhetskopieringen, men det är en annan historia.
      Matte hälsar att hon stod still vid vägkanten, när hon tog regnbilderna! Jag kan intyga att det är sant. :)
      Jaså det ska bli en gräsmatta - ja såna går ju också att rulla på. Men de går ju inte riktigt upp mot lera förstås. ;)
      Kasper

      Radera
  3. Usch och fy för datorproblem! Sådant kan min matte få utbrott av, så tack och lov händer det inte så ofta sedan hon bytte till Mac.
    Mördarsniglarna lämnade vi på landet, hoppas vi i alla fall för av dem höll husse på att få utbrott när de till och med tog sig upp på fönsterrutorna!
    Hoppas nu att allt ordnar upp sig hos er så vi kan fortsätta hålla koll på vad ni pysslar med!
    Kram och nospussar från oss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Datorn funkar nu, men det är sämre med den automatiska, kontinuerliga säkerhetsuppdateringen av egna filer. Men sånt kan ju skötas manuellt också.
      Förstår att din husse är glad att slippa sniglarna!!! Ni var nog faktiskt ännu värre utsatta än min matte är. Även om hon nu vet att i nödfall ger dom sig på även margueriter...
      Kasper

      Radera
  4. Vad skönt att ni även gör lite trevliga saker mitt i allt datorelände och alla dessa mördarsniglar som äter upp allt det fina ni har. Har ni sett hur mycket blåbär det finns i skogen? :D Jag har ätit några tillsammans med matte faktiskt, hihi.
    Nospussar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har sett blåbären, men där vi var i går (matte hade faktiskt kamera med sig) fanns inte ett enda!! Konstigt. Vi plockar hallon också, förvildade nedanför tomten.
      Mördarsniglarna gör mest skada uppe på altanen, men matte jagar dom överallt. Viss framgång har hon faktiskt. :)
      Berit E

      Radera