onsdag 20 augusti 2014

Läget

Den blå ytterdörren är nu grå, jag ändrade mig från blått till grått först i butiken. :)  Det blev riktigt bra. Kanske jag hinner måla om även uthusdörrarna - fyra stycken - innan det blir alltför för kyligt och höstigt. Annars får det vänta tills i vår.

Kaspers vette Elin hörde av sig idag. Hyfsade levervärden, de låg alla normalt om än i det övre registret.

Men så är det ju det där med urinstenen. Vi ska prova med ett nytt dietfoder, för att se om det minskar eller helt förstör stenen, så att vi slipper operation. Helst vill man undvika både mer narkos och själva operationen. Hämtar fodret i morgon, och sedan blir det nytt ultraljud om fem veckor, för att kolla resultatet.

Diet - Ludde, du ser va hur det är ställt!
Sträng är den dessutom. Så din lille kompis tar med sig egen mat.
Men pigg och glad är han.

Vädret är som det är. Rätt som det regnar så kommer det en skur. Fasligt tvärt den kom, hösten. Och mörkret. I kväll syns inte ett enda ljus någonstans, oavsett åt vilket håll jag tittar. Mörkret är kompakt. Då tål det vid att man kan göra det trivsamt med egna ljus. :)


Förresten skördade jag ett par siamesiska tomater i dag.
 

 

Har också inhandlat en ny trådlös mus. Två rullhastigheter, kan t.o.m. scrolla i sidled. Fantastiskt med snabbscrollningen, bara en liten lätt puff på hjulet så rullar den snabbt och lätt, av sig självt.

Låter kanske inte så märkvärdigt, men känns fantastiskt när man ska förflytta sig uppåt eller nedåt på stora sidor.

Jag köpte i butik för 289 kronor, kikade sedan på nätet och upptäckte att den kostar allt från 249  (plus frakt) till uppemot 600 kronor. Så det är nog bra att jämföra och ha koll.

Den förflyttar mig till och med fram och tillbaks mellan olika fönster. Jag visste inget om finesserna när jag köpte den, tyckte bara att den kändes så skön i handen. Såg också att den har lång batteritid.


Bananflugor är ett gissel, även om de gillar att dränka sig i äppelcidervinäger utspätt med lite vatten och socker. Att försöka slå ihjäl dem med handkraft är dömt att misslyckas. Men nu har jag kommit på något!
En sprayflaska med fönsterputs och en med nån sorts allrent är lösningen! Sitter de på fönstret får de en dusch fönsterputs! Undan hinner de inte, och jag får på det här sätt ett riktigt rent köksfönster. :)

Sitter de på skåpdörrar och lister får de en dusch allrent - och jag får målningen tvättad.

Snacka om att slå inte bara två flugor i en smäll. :D
I princip har jag fått bukt med dem nu.

14 kommentarer:

  1. Så det är inte bara jag som kämpar med bananflugor! De bara invaderade vårt kök helt plötsligt och nu står det små vinägerskålar överallt och nog har det blivit lite bättre!
    Skönt att Kaspers leverväder håller sig i schack, även om de inte är helt bra.
    kram och nospuss till er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är de där som nobbar vinägern som jag jagar - med framgång! De syns så väl mot allt det vita i mitt kök, och jag är obarmhärtig med mina duschar. :) Har inte sett en enda liten fluga i dag.

      Kaspers levervärden känns okej, nu ska vi ta itu med att försöka få urinstenen att upplösas, så att vi slipper operation.
      Berit E

      Radera
  2. Det var ju glädjande med levervärdena men så snopet att du ska fortsätta med dieten! Jag har laddat upp med lite kokt hönslever och korv, för att inte tala om praliner. Borde inte lever vara bra för levern ändå? Vi får väl roa oss i trädgården istället och ta en promis runt kvarteret. Om nu matten hittar hit förstås... Kramis och välkommen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ny diet!! För att försöka få bukt med urinstenen utan operation. Hönslever och korv får jag inte äta, men jag skulle vilja se matte försöka hindra mig från att smaka en och annan pralin (fast för vetten vågar vi inte berätta det, för hon lät väldigt sträng i telefonen).
      Roa oss i trädgården ser jag fram mot - och du har ju en lerhög... :D
      Hittills har ju matten hamnat rätt till slut, men hon är expert på att virra runt... Vill minnas att hon sist till och med hade problem med att liksom hitta ut... hehehe, vore bra att ha haft en mer skärpt matte... en som mer matchar mig, menar jag...
      Kasper

      Radera
  3. Verkar som om bananflugeeländet har avtagit senaste dagarna. Vi blandar vinäger, honung och diskmedel, de begår kollektivt självmord. Många, inte alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite diskmedel ingår även i min brygd. Det är de där som inte har vett att ta sig själva av daga som jag ger lite hjälp på traven.
      Jag har blivit väldigt skicklig...
      Berit E

      Radera
  4. Inte varje dag man får så skinande rent och fint hemma när man samtidigt tar död på flugor :D
    Vad smidigt det vore om fodret kunde hjälpa till att söndra stenarna, operation är ju alltid lite tufft. Då håller vi tummar och tassar för att det ska ge resultat om fem veckor då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt fiffigt av matte, det tycker jag också. :)
      Ja tack, håll tummar och tassar för att den där stora stenen ska ha försvunnit! Eller åtminstone krympt så att jag kan kissa ut den!!!
      För så här kan jag i längden inte ha det, säger både matte och Animalen.
      Kasper

      Radera
  5. Jamen då måste jag ju önska mig bananflugor, så att även mina fönster och skåpluckor får sig en omgång!

    Den grå dörren passar nog utmärkt efter vad du visade på tidigare bilder.

    Å så Kasper, då - vilken fin huvudbild. Det vore ju toppen om dietfodret hjälper, hoppas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va - har du inga bananflugor?? Tror de följer med frukten, både du och jag köper dessutom ekologistk, och sånt gillar dom!!

      Blev väldigt bra med grå dörr.

      Ja, vi hoppas verkligen att dietfodret hjälper - men ärligt talat så tvivlar jag lite men vill ändå ge det en chans.
      Berit E

      Radera
  6. Vi håller alla tummar och tassar för att maten ska göra susen!
    Annars får matten din börja göra rent kattöron kanske och DET vore väl ett förskräckligt öde :D
    PUSS gubben!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kattöron är absolut mitt område! Urinsten eller inte, hehehe.
      Hoppas fodret hjälper!!! Tur det är gott, för jag går just nu miste om EN HEL MASSA annat godis!!!
      Kasper

      Radera
  7. Så skönt att levervärdena är godtagbara, det blir väl ännu bättre med tiden.
    Ninna har också urinsten men de är små och gör ingen skada, det kanske är knepigare för hanhundar...

    Blå dörrar lyser starkt. Egentligen är det klassiska ockragult på röda stugor, men har man målat blått flera gånger är det enklast att förtsätta med det ;-)
    Grått kan nog bli väldigt fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min stuga är ju inte röd, den är ljusare och drar mer åt det rosa. Grå dörr blev riktigt snyggt. :)

      Vi hoppas att Kaspers urinsten ska krympa rejält så att han kan kissa ut den, helst vill vetten och jag naturligtvis att den ska försvinna helt. Antagligen är det värre för hanhundar. Kaspers stora kan när som helst täppa till urinröret, och då skulle det inte bli roligt.
      Berit E

      Radera