fredag 17 januari 2014

Moses kommer och går...

Matteria
Moses är redan tillbaks, fredag eftermiddag. Bokstavligen i skick som ny. Sades det. Snabb service, den hämtades i måndags. Jag påbörjade konfigurering och installation.

Efter någon timme - totalstrejk. Fel på facket för cd- och dvd-skivor. Vägrade öppna sig. Ringde supporten. Återställde rubbet. Samma visa. Ringde supporten igen. Moses vägrar överhuvudtaget erkänna att ett sånt fack existerar.

Efter koll konstaterade supporten att det egentligen var samma fel nu som de båda tidigare gångerna. Det här var alltså tredje gången, så nu skulle jag nog kunna få en helt ny dator - eller pengarna tillbaks.

Gissa vad jag väljer... 

Så nu ska jag skriva en krediteringsansökan, eller vad det kan heta. Sen får vi se.

Vad mig anbelangar är Asus datorer rena skräpet. Åtminstone den här modellen. Men deras support är trevlig att ha att göra med. Tror faktiskt att de tyckte riktigt synd om mig.

Jag känner det närmast som en ren befrielse - just DEN datorn vill jag inte längre ha något som helst att göra med. Men det tar antagligen sin lilla tid innan ärendet är helt avslutat och jag får mina pengar tillbaks.

Och sen - vad ska jag köpa i stället? Och måtte min gamla trotjänare hålla ännu ett tag...

13 kommentarer:

  1. Fy jamarns sååååå trist !!
    Förstår att du inte vill ha en sådan dator även om du får en ny.
    Matte köpte en liten vattentät kamera en gång och den åkte fram och tillbaka ett x-antal gånger innan matten fick en ny som fungerade :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Urtrist är det! Så mycket jobb med allt som ska fixas och installeras, matte behöver ju massor av program och en hel del kringutrustning också.
      Nu gäller det att hitta ett fabrikat och en modell som fungerar!!! Säger matte.
      Kasper

      Radera
  2. Det är skit när grejerna inte funkar, har själv en dator som strulat sen dag 1, den går, men på halvfart liksom... Nu har jag köpte en Ipad, väldigt nöjd, men den har ju inte alla datorns funktioner..
    En go helg till dig och de fyrbenta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver en ordentlig dator, gör en hel del jobb med den. Massor att fixa med, program och kringutrustning.
      Det här är verkligen jobbigt, har ju redan fått göra jobbet två gånger...
      Men nu tar jag helg, får invänta besked.
      Ha det fint i helgen!
      Berit E

      Radera
  3. Kasper, usch jag blir nästan yr av att läsa om allt strul med Din mattes dator. Vi skaffade en iPad air idag och det lär nog ta sin tid innan jag får något hum om hur den ska fungera...Ser fram emot att lära mig hur iPad kameran fungerar, min lilla kamera är OK, men den tar ju lite tid innan man kan klicka fram bilden. Tydligen ska iPad-orna vara snabba och bra skärpa på bilderna. Hoppas nu att de snabbt ger mattes pengar tillbaka.. Önskar hela huset en riktigt trevlig helg, men mycket snörullning. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir fint att på din blogg få se bilderna som din iPad tagit. :)
      Strulet med mattes dator - hon har aldrig varit med om något liknande, säger hon. Och hon har haft dator sedan 80-talet!!!
      Det är ett sånt himlans jobb också, med att få allt installerat och funktionsdugligt på en ny dator. När hon väl får en.
      Tur att åtminstone den gamla trotjänaren fungerar, även om den känns långt ifrån säker längre.
      Men vi ska ändå försöka ha det fint i helgen, och jag ska rulla jättemycket. :)
      Ha det så fint själv!
      Kasper

      Radera
  4. Här har vi en Acer funkar perfekt.
    Har bara hört gott om såna, mattes mamma har en Toshiba som också är helt problemfri. Tydligen ska man passa sej för HP:s laptop. Gamla stationära här är sån och har varit jättebra men deras laptop är visst typ som Moses. Det är en djungel det där. Så blir säkert denna kommentar anonym efter som det vägrar komma upp namn/webbadress. Sigge ska det alltså vara från

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kikat runt på nätet och några forum - precis alla märken får både ros och ris... Acer och Asus likaväl som HP och Fujitsu,. Toshiba och Lenovo m.fl. Samma komponenter i allihop, sägs det också.
      Asus suport är jättetrevlig, men reparationsservicen usel, tycker jag. Snabbt men fel. Tror jag ska ta mig nånstans och titta på flera olika märken och datorer - och låta magkänslan råda... :D
      Men först ska Moses-affären avslutas.
      Tills dess får jag lita till min gamla stationära. Datorn Lenovo och skärmen Fujitsu. Skrivarna HP och scannern Canon. Nya stora skärmen som väntar på en ny laptop är en Samsung...
      Allt har fungerat helt utan problem, även om gamla stationära börjar svaja en aning . .

      Radera
  5. Rena måndagsexemplaret den där Moses. Det blir mycket godis till dig Kasper om matten inte hittar annan dator att inhandla sedan :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska förstås försöka sälja henne på den idén! Den är ju strålande!
      Fast hon verkar rätt bestämd när det gäller att hitta nån i-stället-för-Moses.
      Fast det dröjer nog lite. Åtminstone tills det här med Moses kreditering är avklarat. Tror jag i alla fall. :)
      Kasper

      Radera
  6. Vilken tur att du ska bli av med Moses! Vi köpte en Toshiba för ett år sen, och hade sån tur att den fanns med Windows 7 installerad. Kanske finns de kvar? Fyy vad trist, alltihop. Mycken energi har du lagt på den där. Undra på att Asus-supporten är trevlig, det gäller väl att hålla kunderna på gott humör när sånt här händer :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att det är Windows 8 det beror på, någon komponent i själva datorn har bytts ut två gånger hittills och enligt supporten är det samma grundfel nu. Den här gången vägrar den att inse att den överhuvudtaget har ett cd/dvd-fack...
      Moses är helt enkelt ett måndagsexemplar.
      Hoppas jag verkligen får pengarna tillbaks, och att det inte dröjer länge.
      Det ÄR åtskilliga timmars extra jobb jag lagt ner. Vill inte ens tänka på HUR många.
      Berit E

      Radera
    2. Jag tror inte att det är Windows 8 det beror på, någon komponent i själva datorn har bytts ut två gånger hittills och enligt supporten är det samma grundfel nu. Den här gången vägrar den att inse att den överhuvudtaget har ett cd/dvd-fack...
      Moses är helt enkelt ett måndagsexemplar.
      Hoppas jag verkligen får pengarna tillbaks, och att det inte dröjer länge.
      Det ÄR åtskilliga timmars extra jobb jag lagt ner. Vill inte ens tänka på HUR många.
      Berit E

      Radera