söndag 15 september 2013

Även jag, min Brutus... :)

Matteria
Nu har "gröna rummets" tomatplantor rivits ner. Några tomater ligger på fat för att mogna. Plats måste göras för altanens växter, de som ska övervintras inomhus.

Detta lilla utrymme, det lilla rummet på åtta kvadratmeter, är till så stor glädje. I år kan jag ju till och med ta med mig datorn dit. Om och när jag vill. Just nu vill jag.

Häromdagen drabbades jag av ett planerat strömavbrott på fem timmar. Då passade det ju utmärkt att ge sig ut på en biltur. Landade i ett mindre köpcentrum.

Där hände det, det som motiverar rubriken.

På textilavdelningen drabbades jag. Klart något borde göras för att fräscha upp "gröna rummet". Nya plädar naturligtvis,  man kan aldrig få för många plädar...

Tre stycken inköptes. Blommiga!!

Det i textilväg enda blommiga som under åtminstone 40 år kommit innanför mina olika hems dörrar är ett och annat påslakan!

Men nu har alltså även jag... ( klickbilder, som vanligt). Och jag känner redan att jag kommer att stortrivas.
 
Lika bra att använda sista sköna sommardagen (innan utlovat regnrusk sätter in) till att ta in rosmarin, Agapanthus, apelsin- och citronträd (modell mini), bougainvilla, en del pelargoner, små murgrönor, nerium.
 
TRÅNGT blir det!  Men - i en bod har under röjning kommit fram en hylla, dvs delar till en. Stod en gång på altanen, vill jag minnas. Nu gör den jättestor nytta i "gröna rummet". Den är högre än bilden visar, har en hylla till.
 
Nu är allt inne som ska in, så nu må hösten komma. :) Jag kan begå den i ett blommigt grönt rum. :) Åtminstone då och då. Under 8 plusgrader blir det aldrig här. Två elelement reglerar. Oftast är temperaturen högre, kaminen med takfläkt ligger ju innanför. Lätt att reglera.
 
Filip och Kasper hade väldigt bråttom att prova nyordningen.
 
 
Utanför fönstren regnar det.
Och jag konstaterar med häpnad, att när jag samlat ihop värmeljus som förvarats lite här och där, så har jag över 200 stycken!! Har knappt vågat tända något enda sedan först Mysan och sedan Myse kom i huset och startade sina ibland rätt våldsamma upptäcktsfärder, både högt och lågt.
 
Mysan finns ju inte kvar här, och Myse har lugnat sig betydligt. Så på utvalda ställen kan jag säkert åter njuta av levande lågor, både på vanliga ljus (har massor av sådana också) och värmeljus. :)
 
Ska starta redan i kväll - för nu faller inte bara regn utan också mörker. Och jag har tänt i kaminen.

18 kommentarer:

  1. Så fint du har det! Jag plockade också in igår, men idag blev det att plocka
    ut en del kuddar igen. Efter en regnig förmiddag kom solen fram och då gällde att ta vara på det sista av sommaren!
    Men nu känns det som om hösten kan komma, men rusket kan jag hoppa över!
    Kram
    M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppar också gärna över rusket, men det hör ju till, det också. Men inte förrän framåt november, hoppas jag. :)
      Trots det - nu rustar jag för inomhusliv! Tur jag har en Kasper, som tvingar ut mig oavsett väder. :)
      Berit E

      Radera
  2. Det blev ju riktigt mysigt med nya plädar och alla blommor! Nu kan hösten komma bäst den vill. Här blev det både vanliga ljus och värmeljus idag när vi tog söndagsfredagsmys... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och kom gjorde den, hösten. Massa regn i går, och duggregn hela dagen i dag. Inte ett dugg mysigt ute.
      Perfekt tajming, säger matte. För en gångs skull, säger jag. :)
      Vi vågade också tända några ljus, och det gick ju bra. :)
      /Kasper

      Radera
  3. Beundrar ditt gröna rum. Så fantastiskt trevligt och ombonat. Blommiga plädar bidrar i hög grad till ombonadsfaktorn! Du har verkligen fått det trevligt med alla växter och hyllor. Golvet också - urtjusigt!
    "Nu är allt inne som ska in"... vilken härlig fras. Den säger allt om oss nordbor. Hur vi kurar ihop oss, samlar i ladorna, förbereder oss för bistra tider. Och ändå... lång tid kvar med ljuvlig höst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liiite mer ombonat tidigare kanske, med mörkare plädar. Men roligt med omväxling. Det är framförallt växterna som gör´et. :) Jag tycker SÅ mycket om det där lilla rummet, stänger dörren bara när det är som allra kallast ute.
      Nu när de flesta förberedelser inför höst och vinter är klara går det lättare att njuta av de fina höstdagar som förhoppningsvis ligger framför oss.

      Visst, nog är vi präglade av det klimat vi lever i. Bor man dessutom på landet, till och med i skogen med få grannar och ingen vägbelysning på mils avstånd, då krävs både fysisk och mental förberedelse.
      Just DET är faktiskt det riktigt fina med hösten. Tycker jag. När man väl sagt farväl till sommaren.
      /Berit E

      Radera
  4. Du tog in hela sommaren i ditt fina rum. Philip och Kasper ser ut att trivas gott!

    BELLA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi stortrivs allihop i det där lilla rummet. Nästan så att vi överger vanliga vardagsrummet. :) Både två- och fyrbenta.

      Tog in hela sommaren - så fint sagt! Ja, det är kanske precis det vi gjort. :)
      /Kasper och matte

      Radera
  5. Både jag och matte ock säkert husse också önskar att vi hade ett sånt där mysigt litet ute/inne-rum !
    Min matte är inte mycket för blommigt heller , men dom där plädarna tyckte hon såg riktigt snygga ut !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just i det här rummet tycker matte att plädarna fungerar. Hon hoppas hon ska fortsätta att tycka det, annars får dom väl gå samma väg som andra blommiga plädar gjort - hon har FÅTT såna ett par gånger). Dom finns inte kvar... :)
      Roligt att din matte tycker dom här ser snygga ut.
      /Matte Berit med flock

      Radera
  6. Smart sätt att "byta" möbler och blommigt minner om sommaren den sköna. Skönt kan det vara om hösten också, att krypa in i sitt ombonade tjäll framför en sprakande brasa omgiven av sina vänner, som också värmer med sin blotta närvaro.

    Extra utrymmen är guld värt -tänker på vår verandas få m2 som inglasad blev ett mycket litet men ack så användbart förvaringsrum (skodon-ved/loggs-skräp och sittplats med utsikt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela mitt hem är fyllt med plädar - de täcker det mesta. Praktiskt, när man har framförallt katter som vill ligga överallt. (Och har möbler där originaltyget både är slitet och numera känns totalt fel på alla andra sätt också). :) Jag byter ibland, om jag tröttnar.

      Kaminen är guld värd, det vet ju du också.
      Den där verandan du har, den är ju hur användbar som helst, och tänk så många fina foton du tagit både från den och på den. :)

      Radera
  7. Kanonfina plädar :) Ibland ska man verkligen slå till på stort :) och se så fint det blev.
    Här ska ljusen också börja tändas, hösten är här, det blåser och det regnar, mörkret kommer så snabbt nu. Allt går så fort. Hua, men vi myser inomhus så gott vi kan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu äts minsann alla måltider inomhus. Än så länge gärna i gröna rummet. :)
      Det är bara att flytta in, stänga dörrar och fönster, tända sina ljus och sin kamin om man har någon.
      Den kom verkligen plötsligt, hösten, om än inte oväntat. Och vi får mysa så gott vi kan. :)
      /Berit E

      Radera
  8. Japp nu njuter båda jag och matte av behagliga hösttemperaturer, mängder med svampvatten. Dessutom uppehåll så jag hann med mina skogstimmar. Så här ska hösten vara ite äckelhetta och torka.
    Ska försöka hålla matte vaken så jag kan kvällskissa. Tror inte att det kommer nåt vatten just nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos oss har det regnat praktiskt taget utan uppehåll hela dagen och kvällen.
      När ni njuter så tänker vi försöka stå ut. Men inomhus kan vi förstås njuta, vi också. :)
      Kaminen t.ex. den sprider skön värme nu. (Värme, inte hetta...)
      Men det förstås - klara, vackra höstdagar med blå himmel, det gillar vi ju. Då drar vi också till skogs. :)
      /Kaspermatten och Kasper

      Radera
  9. Ett sånt rum vill jag också ha! Nu blev jag avundsjuk på riktigt. Både mysigt och praktiskt minsann!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara 10 år sedan jag lät bygga in en del av altanen - undrar varför jag dröjde så länge.
      Det ÄR praktiskt, det ÄR mysigt och det ligger rakt i söder. Underbart när vintersolen värmer. :)
      /Berit E

      Radera