torsdag 3 november 2011

Sigge-kompisen har varit här :)

Han är en kulig en, han Sigge Svamphund! Han och hans matte hälsade på hos mig idag - och gissa vad dom hade med sig, utom sig själva förstås. Jo, delikatessmat till katterna, tre grisöron till mig (jag bjöd Sigge på ett av dom så småningom), torkade trumpetisar till matte + FLERA LITER nyplockad svart trumpetsvamp! Sigge hade minsann jobbat på vägen hit!



Matte har rensat dom i kväll. Klart att Sigge hittade en vattenkanna, men sen gick vi in. Hoppas ni gillar att titta på hans och mina svansar, för det var vad matte lyckades fånga på bild...


Sigges matte hälsade på och gosade med Mysan, både hon och min matte säger att det är något alldeles väldigt speciellt med Mysan som gör att man bara tycker så där jätte-jätte-mycket om henne. Jaså, säger jag... Sen gick vi i alla fall ut en sväng, och Sigge visade att han är lika kottetokig nu som i somras.  :)







Vi gick (dvs matte nästan-linkade) till min andra sjö.
Sist i en är kruka, sa jag till Sigge...


Behöver jag säga att det var JAG som blev krukan...


Nåja, vi badade vid ett ställe till, och det är ju klart att till Sigges badnivå nådde jag inte, men jag badade i alla fall! Och rulltorkade. Men eftersom det redan finns 784 - eller nåt -  såna bilder på min blogg så fotade inte skrotmatten det. Men Sigge fotade hon minsann...


Sen gick vi hem genom skogen (kan säga att Sigge hittade MASSOR av trattisar som varken min eller hans matte ville plocka). Men här på vägen fanns i alla fall inga...



Sen åt mattarna paj och sallad och stekta äpplen med vispgrädde. Men till mig och Sigge hade matte lagat korvomelett! Supergott! En usel bild var allt vad matte fick till... På Sigge, naturligtvis...  Men en sak är klar - det här var första gången matte lagat en speciell hundomelett - men om jag får råda (och det får jag ofta) så är det sannerligen något hon inte gjort för sista gången!!


Jag hatar pipisar - men Sigge gillar dom! Han hittade min pipisgris, och den fick han så väldigt gärna ta med sig hem! Det gjorde han. Skönt! Ojojoj, så han pep med den! Vi fick förresten var sitt grisöra också, till efterrätt. För korvomelett kräver ju faktiskt efterrätt!

Sen glömde matte totalt bort att hon äger en kamera, och sen somnade Sigge i sin bil medan mattarna fortsatte att prata ute på gårdsplanen.
Och sen var allt plötsligt som vanligt igen, Och mina katter vågade sig fram. Allihop, utom Mysan. Men hon kommer så småningom, hon också. :)

Och jag, jag sover i min bia. Nu när jag bloggat färdigt.
Tack snälla Sigge med matte för allt gottigt vi fick, och för en trevlig dag! :)

PS. Ni ska förstås klicka på någon av bilderna, för då kan ni se dom allihop som jag tycker att dom SKA ses. :)

15 kommentarer:

  1. Jisses så skojjigt ni verkat ha idag. Matte är sååå avis på alla svampar ni hittar..
    Min matte har inget som helst lokalsinne så hon går nästan vilse i trädgården.. Så det blir inte ngn svampletning..
    Verkligt mysig dag har ni haft iaf med en massa gott dessutom..

    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Vilken kul dag du fick med god mat också. Snällt av Sigge att leta upp så mycket svamp. Verkar som om du äntligen börjar få ordning på din mattes hundmatlagning. Du får se till att hon lagar riktig mat till dig även om du inte har besök. Hon kommer nog att bli en riktig gourmetkock vad det lider... Kramis!

    SvaraRadera
  3. Vilken rolig dag ni haft då!! Vi är faktiskt lite avundsjuka :-)
    Och det är ju aldrig fel att bli bjuden på hundomelett sådär, såg ju smaskens ut! Ja grisöra är ju oxå gott!! Och svamp med... Ja ALLT ni åt är ju faktiskt gott:-)

    SvaraRadera
  4. Tack för igår!!!!!!!!
    Mycket trevligt och jag var så mätt och belåten när jag åkte hem.
    Förresten så vill matte ha receptet på pajen vid tillfälle.

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig dag med promenad, bad och trevligt sällskap :)

    SvaraRadera
  6. Gizmo - i år har man nästan snubblat över alla trattisar i skogen... Min matte är också fena på att gå vilse, hon klarar bara avgränsade områden eller typ Sörmlandsleden som är markerad. Och visst var det en både skojig och VÄLDIGT gottig dag. :)

    Ludde - min matte en gourmethundkock, en sån dröm det vore! Men ganska säkert förblir det en dröm. Men ibland så... ;) Om du kommer hit med dina tvåbeningar så lovar matte att hon ska laga en korvomelett åt dig också. Vore jätteskoj, tycker jag! Eller...? ;)

    Emma o Malte - För det mesta får jag bara sånt där torrfoder, jag gillar det också jättebra. Men ibland blir det ju en liten guldkant, och i går blev det enligt mitt sätt att se en STOOOR guldkant! Både korvomelett och grisöra!

    Sigge - kan berätta för dig att jag glömde bort att påminna matte om kvällsmat i går... ) Ville direkt till nattamärgkexet. :)
    Recept? Finns inget! Vanligt enkelt men gott pajskal. Sedan en köttfärsröra som smaksätts lite efter mattes humör. :) Den här gången spetsad med liiite tacokryddmix och lite lagom mycket créme fraiche. Och kanske nåt annat som matte inte riktigt minns. Hon önskar också att hon kunde göra en precis likadan röra igen, men vet inte om hon lyckas. :)
    Och du Sigge - för att abstinensen inte ska bli för svår, så ska jag få äta upp tredje grisörat senare i dag! Smaskens, tack för det! Mysan hälsar och tackar för kattmaten också (det var ju p-pillerdags idag, pillren smakar tydligen inget alls, och hon direkt ÄLSKADE godaste kattmaten som hon fick! Hon fick dela med sig en liten aning, men enligt min åsikt alldeles, alldeles för lite. ;)

    Anna med flock - fin dag var det verkligen, och tänk så mycket gottigt jag fick också! Träffa bloggvänner tycker jag är jätteskoj! :) Och Sigge har jag träffat ganska många gånger nu. Dessutom har vi ju liksom Mysan gemensamt... På sätt och vis. Fast nu är hon bara min, förstås. ;) Just nu är förresten ALLA mina katter inne. :)

    SvaraRadera
  7. Jag tycker också att det skulle vara kul att träffa dig. Korvomelett låter toppen, och jag ser gärna på när du badar. Kan eventuellt blöta tassarna lite då... Kramis!

    SvaraRadera
  8. Precis ALLT verkar toppen på er promenad och dag!!
    Bad, bus och mat!!
    Kan ju inte bli bättre.
    Vov från grabbarna boys!

    SvaraRadera
  9. Ludde - så bra, då säger vi det! Inte nästa vecka, men sedan en dag. Vi får höras. :)
    PS. Och nu har ju matte övat på att göra korvomelett, så nu kan hon. :)

    Grabbarna boys - Visst, alla livets höjdpunkter på en och samma dag. :)
    Ibland är det toppen att vara Kasper. :)

    SvaraRadera
  10. Jaså, du har haft besök igen, så skönt att få lite främmat så bästa käket serveras. Fast jag tror nog att du äter gottig mat annars med, korvomelett har jag aldrig ätit men vanlig omelett har jag smaskat ihop med Lill-hussen, hihi.

    Taxpussar.

    SvaraRadera
  11. Go kväll i lördagsmörkret!! Hoppas allt är väl :-) Vi ville bara meddela att ni har fått en award av oss idag! Så klart är det valfritt att föra den vidare :-)

    SvaraRadera
  12. Hillman - jag äter inte alls så där gottigt varenda dag, inte! Men har jag tur så tappar matte nåt ibland när hon håller på att laga mat. Men när man får främmat så måste man ju liksom bjuda till lite extra. :)

    Emma o Malte - joodå, allt är väl. :) Och vi ska svara på frågorna - men låta precis vem som vill ta med sig frågorna och svara på dem hos sig. Vi har aldrig varit bra på att välja, varken jag eller mate. :)

    SvaraRadera
  13. Min hemmaskog är faktiskt ganska tråkig.
    Där vi var igår så går det så förbaskat mycket människor.
    Du vet jag och matte föredrar ju de stora folkomma skogarna

    SvaraRadera
  14. TÄNK om vi ändå fått en så'n dag! Och så'n MAT...
    Men våran tråkmatte - inte hittar hon på så'na kuligheter inte! Och när hon träffar bloggis så gör hon det på nå't ställe där hundar inte får vara med!!!
    Suck! Du har tur du, som har en så välfostrad matte.
    PUSS!
    Jesper o Assar

    SvaraRadera
  15. Sigge - aha, då fattar jag varför den är tråkig! Du måste kanske ha på dig en massa koppel?
    Jag och framförallt matte föredrar SMÅ men folktomma skogar... ;) Dvs skogar där matte inte kan gå vilse, men vi ändå slipper vara hopkopplade. ;)

    Jesper o Assar - kan säga att jag har jobbat hårt på hennes träning! T.ex. uppför jag mig inget vidare i städer och samhällen, dom stressar mig! Alltså går vi skogar. :) Lätt som en plätt... :)

    SvaraRadera