måndag 26 september 2011

Skog, kantareller och BACONOSTTRÄD!

I går försvann Mysan på eftermiddagen, och hon var borta hela natten. Men det skriver matte om. Jag tänker berätta att jag och matte verkligen har varit i skogen i dag. Flera timmar.



Matte hade en korg med sig, ifall att hon skulle snubbla över några trattkantareller.  Det gjorde hon. Över massor. Fast inte alls där hon trodde att de skulle finnas. Kan förresten berätta att hon lyckades med konststycket att hamna fel till och med i den här vanliga skogen som vi går i nästan jämnt - men som tur är kan man inte gå vilse i den, för den omringas av två vägar, en sjö och en bäck. :)

Nämen - är det HÄR vi är!!??  Sa hon, hon virrmatten...


Att plöja vitmossa tycker jag är skoj , det river så trevligt på nosen!




Men sen, sen kom det bästa av allt!
Äntligen - ja, äntligen säger jag - så har mina träd börjat "blomma" med baconost!
Jag har sett att det finns både korv- och Frolic- och skinkostträd och buskar lite varstans, men det här är faktiskt första gången något sånt har dykt upp hos mej!

Ser ni vita blippen över min nos - det är baconost!
Den finns förstås i min mage nu.


Här äter jag för fullt. Växte ganska mycket ost just här.
Ni ser trädet med lilla blippen också.

Vill gå dit i morgon igen, mer ost har kanske hunnit mogna.



Vi hitttade färsk älgbajs också. Inte särskilt intressant alls, tyckte jag.
Fattar inte varför matte fotade.. (det gör inte jag heller, säger hon... men visar bilden ändå!)

Men som sagt skogen var vacker...


...fast svampsnyltingar finns minsann inte bara i Sigges skogar. 


Den här svampen ger snyltingarna sig visst inte på. Den var JÄTTESTOR!


Matte vill att jag ska visa en stubbe också, full med monster. Okej då.
(Det där svarta på flugsvampbilden är förresten inte en katt eller så,
det är nog ett monster det också!)

Men nu MÅSTE jag äntligen få mitt nattakex, och gå och sova!!!!

16 kommentarer:

  1. Så där ska en skogspromenad se ut! Härligt! Baconost-träd finns inte häromkring, kan man få en kvist att ympa in, månntro?
    Tackar för gratulationen, men jag kan faktiskt inte se monstren bakom mig...är du SÄKER på att dom finns där?

    SvaraRadera
  2. Gud vad smaskigt med Baconost-träd!! Lät godare än mina skinost faktiskt!!

    SvaraRadera
  3. Tycker nog att stubben verkar mest full med svamp. Kul att matten hittade nåt att stoppa i korgen när den i alla fall var med. Och att kameran var med också! Baconostträd verkar smarrigt. Fick själv riktigt kunglig mat till frukost. Leverpastejen tog slut så jag fick en massa små smörgåsar med Kung Gustavs Sardiner. Delikat minsann! Kramis!

    SvaraRadera
  4. Måste ut & kolla mitt äppelträd & se om det växer ost där??? Bacon vore ju heller inte så dumt. Men tillhör man en "fat klubb" blir det varken ost eller bacon. Åh vad med svamp, jag får evt lite svamp leverans i Oktober från Sverige, mumsmums ♥

    SvaraRadera
  5. Vilken himla tur att Mysan kom tillbaka!
    Matte försråt din matttes oro fullständigt!!!!
    Baconostträd har jag aldrig hittat undrar om de ens växer här???
    Men här blommar ju ingenting förrens svampen tagit slut.

    SvaraRadera
  6. Vi har inget baconostträd... Och inget skinkostträd... Och inga köttbullebuskar... Inga korvbuskage...
    DUMMA matte som inte planterat!!!
    Grattis till dig lyckost!
    PUSS!
    Jesper o Assar

    SvaraRadera
  7. Måste oxå ut på jakt efter såna träd och buskar. Nu har jag sett att flera har såna i sn skog. Kanske jag oxå har tur och hittar nåt! Cruellapussar!

    SvaraRadera
  8. Rudi - joodå, det är visst ett monster, vi har "monsterögon", jag och matte! Till vänster om dig (vänster på bilden, alltså), nästan i övre-öronhöjd så tittar det fram. Litet, men ondskefullt! Jag såg det när jag klickade på bilden, och det finns fler åtminstone ögonpar i bakgrunden...

    Emma och Malte - inte godare med baconost, det tror jag inte! Men lika gott. Matte hälsar och säger att det säkert hade växt skinkost hos mig också, om hon inte först hade sett baconost i affären - fattar inte ett dugg av vad hon menar... Vad har "affären" med mina träd i skogen att göra...

    Ludde - ja, asså DIN mat, den slår precis allt!!!
    Om du tittar noga på den där stubben (förstorad), ser den som en fixeringsbild, så upptäcker nog du också monster i den! Ansikten. Det är spännande.

    Kikkan - titta noga, tycker jag! Det finns ju ost som är light, också! Kanske att sån växer på dina äppelträd? Men äpplen är ju inte heller så dumt. :) Betr. svamp så borde du kunna få hur mycket som helst härifrån Sverige! Trattkantarellerna växer som ogräs i år!!!

    Sigge - jag förstår att din matte förstår min mattes oro. Men den släppte nästan helt när hon upptäckte att Mysan och Filip själva hade gått in i "glasrummet" och lagt sig att sova i varsin fåtölj, medan jag och matte var i skogen.
    Här lever katterna BREDVID varandra. Alla har sina egna liv utomhus, och det är precis det som också passar Mysan.
    Inga blommande träd hos dig? Men NÄR sen svampen tar slut, då blommar ju bacon och ost och korv och sånt desto mer. :)

    Jesper och Assar - än är det inte för sent!! Såna träd behöver inte planteras, man kan ympa!!! Tala med matten! Tror säkert att hon klarar att leta upp ett och annat inympat träd åt er! Förresten kan hon väl ympa själv!!! Om MIN matte klarade det, så klarar er det också! :)

    Cruella - det var när jag på en del bloggar upptäckte att såna där mysiga träd växer lite varstans som jag började bli mer uppmärksam... kanske ... även i min skog ... och JA, de fanns här också!! :)
    Så du ska se - tittar ni noga, så finns de nog hos dej också!

    SvaraRadera
  9. Min matte har oxå fotat något sorts bajs men inte av älg utan nåt annat, hon får väl lägga ut det och svampar som hon inte känner igen. Ska be om att hon lägger ut bilderna, blev taget för några dar sen. Nu är svampisarna döda här och kallt var det i morse med, minus 1,5 så den däringa värmen som de pratat om på rappott har jag inte känt av, hihi.

    Taxpussar.

    SvaraRadera
  10. Åh vilken härlig dag i skog och mark ni haft! Gott med baconost , skojiga godisträd det växer i din skog :)

    SvaraRadera
  11. VIlken dålig skog jag bor vid.. Har inte sett ett enda baconost träd här... Kanske får ta ett snack med matte om det. ;-)

    SvaraRadera
  12. Hillman - visst- få matten att lägga ut bajset på bloggen! Kanske jag känner igen det. :) Fy tusan, va kallt du har! Fast det får ju jag också snart. Är jag rädd...

    Timse med flock - ja äntligen har dom där träden hittat ända hit till min skog! Men det har tagit rätt många år. men bättre sent än aldrig, förstås... :)

    Gizmo - Ingen skog är så dålig så att den inte kan bli bättre! Hävdar jag med bestämdhet. Kan det växa baconost hos MIG, då kan det göra det överallt!!! Så ta och berätta det du, för din matte. :)

    SvaraRadera
  13. Va !!!! Baconostträd ??? Det har jag aldrig hört talas om, måste vara en väldigt sällsynt växt ! Kan du inte skicka ett "skott" till matte som hon kan plantera ????
    Jojo troll finns det i dalskogarna, det vet vi. Ska se om jag kan få matte till hjälp att ta reda närmare om dem så vi kan varna er för vart ni måste vara uppmärksamma på dem.
    Här hemma finns det inga i alla fall, även fast matte ibland påstår att jag ser troll i buskarna och bland träden. Löjligt va ! Det var en stor flugfuling ni fångat på bild. Här har vi sett några fjalla skivlade saker, men de luktade inte gott alls.
    Får du nattekex varje kväll ? Det ska jag i så fall föäröska få matte att ordna här hemma också. Det vore inte dumt alls det......

    SvaraRadera
  14. Wille - min matte ser "troll" och monster överallt! Bara att titta noga på en gammal stubbe t.ex. så ser hon ofta att den kamoflerar både ett och flera "monster". :) Fast jag ser förstås bara en ointressant stubbe - men efter att ha sett trollskylten hos dej kanske jag också ska börja se upp!!
    Ja, jag får ett nattamärgkex VARJE kväll! Hör till, och aldrig att jag skule tillåta matte att glömma det!!!!
    Klart din matte kan både hitta och plantera baconost-träd! Kunde MIN, så kan DIN! :) Och kunde JAG hitta, så kan DU!

    SvaraRadera
  15. såå smart med baconost! vilken bra aktivitet! toppen ju!

    SvaraRadera
  16. Hoppas ni har det bra där borta hos er.. Jag har varit ute massor idag och det har varit härligt.

    SvaraRadera