torsdag 18 augusti 2011

Usel fälla?

Matte tror nästan inte att det här är sant! Hon har sett lilla katten. När matte var nere till fällan för att kolla (hon kom med bil för hon skulle åka och handla) så såg hon katten springa UT FRÅN FÄLLAN!

Fällan hade inte slagit igen - och maten var uppäten!!!!

Nu har matte kollat själv och kommit underfund med hur fällan fungerar, och så har hon gillrat den igen. Och lagt in mer mat. Fast den var ju rätt gillrad tidigare också. Viltvårdaren Nicklas gjorde det, och visade samtidigt matte som naturligtvis inte begrep mycket just då.

Matte tror fortfarande att hon, dvs katten,  dessvärre redan hunnit föda sina valpar. Men hon, dvs matte,  vill vara säker, och därför hoppas vi på bättre fälltur nästa gång lilla söta kattan känner sig hungrig. I morgon bitti, kanske? Så att vi kan bli säkra, och förhålla oss därefter.

Fast i morgon kommer Grynets matte hit tidigt, för hon ska till doktorn på morgonen och vill hälsa på mig på hemvägen. Fast utan Grynet. :( Ni minns kanske att Grynets matte blev VÄLDIGT, väldigt sjuk för ett litet tag sedan.

Undrar om hon, ifall katten fastnar i fällan, orkar hjälpa matten att flytta katten från fällan till kattburen?

Men min blogg ska väl inte bara handla om katter - åtminstone inte bara om just DEN katten. jag har ju egna också.

Titta här nu har FILIP också upptäckt min bia! Nu när Maxi inte bryr sig längre.

Matte körde bort Filip, själv kommer jag mig liksom inte för...
Men det är MIN BIA!!!

När jag talat om det för Filip så gick jag ut i köket för att dricka vatten.
När jag kom tillbaks så låg han där i bian IGEN.
Han har visst ingen vidare respekt varken för matte eller för mig.
För titta här, matte satt på stolen framför datorn, precis intill min bia ju! Och ändå vågade Filip...  
Nu ska jag hälsa på hos mina kompisar, och så ska jag svara på kommentarerna som ni har gjort. :)
.

10 kommentarer:

  1. Klart att det ska j-las när katten faktiskt gick in i fällan och åt. Hoppas den fungerar som den ska nästa gång. I värsta fall kanske du får spåra upp ungarna och berätta för matte var de är... Kramis!

    SvaraRadera
  2. Vilken fräck kompis du har som snor din bädd sådär!! Fast ibland får man bara dela med sig:-)

    Och vad typiskt att den där fällan inte funkade riktigt!!! Men då vågar sig väl katten in i fällan fler gånger iaf:-)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad har ni begått för synder, du o matten, som fått den där smarta lilla damen till "motståndare"?;))
    Hoppas den tippar igen nästa gång! Och att ni kan hitta ev ungar då också!!!
    Men det var väl en attans fräckis till polare du har hemma också! Fast jag ser ju att han ligger skönt:)
    PUSS till er alla!

    SvaraRadera
  4. Ludde - Det enda positiva är väl att jag nu säkert vet att det är rätt katt som besöker verandan och som jag, dvs matte, matar.
    Matte säger att ungarna på sin höjd kan vara någon vecka gamla, och att om det är så att de redan är födda, då släpper vi ut katten på en gång. Så sa viltvårdaren också. Plus att vi nu måste kolla fällan många gånger under dagen/dygnet, för annars lider ungarna. Kanske dör. Håhåjaja...

    Emma - Jo, kattan vågar sig säkert in i fällan igen - hoppas bara att den slår igen då!
    Om min bia - jag ligger aldrig varken på soffor, i sängar eller fåtöljer. Jag gillar faktiskt golv bättre, och min bia och mitt nattissovtäcke. Katterna ligger precis överallt, väljer och vrakar efter humör. Filip har till och med en egen hyllplats, ovanför mattes dator. Så min bia behöver dom faktiskt inte alls!

    Eva - lilla damen har "turen" med sig, fast egentligen är det nog oturen.
    Om hon redan fått ungar har vi inte en chans att hitta dem, vi ska bara släppa ut lilla damen igen, kvickt som attan.
    Och sedan - ja sedan får matte inse att hon plötsligt fått ett helt gäng nya katter på halsen, att utfodra. På distans. Inte alls roligt! Men kanske att vi kan få tag på halvvuxna kattungar, när de så småningom kommer fram? Synd bara att de finns så pass långt bort från vårat hus.

    SvaraRadera
  5. Det är ju positivt att katten förstått att det finns mat. Då kommer hon säkert tillbaka.. Bara hoppas att allt går bra..

    SvaraRadera
  6. Hoppas allt kommer att sluta bra med katten (& antagligen ungarna nu också). Fattar inte att folk kan vara så bedrövliga att bara lämna en katt hur som helst.. Man ska ju absolut inte skaffa sig husdjur om man inte kan se efter dessa. Vi har just av den anledningen inga i.o.m. att vi är ute & reser så ofta. Kan förstå att Din bia är eftertraktad... Vi har nämligen exakt lika täcken, som sommartäcken och jag vet hur bra man sover med dem >>> fast jag föredrar nog att sova i min säng än på golvet!!!!

    SvaraRadera
  7. Men om ni lyckas att fånga katten igen i fällan, går det inte att sätta en GPS på den så ser ni ju var den är och har sina kattungar.

    Den där viltvårdaren måste ju kunna få tag på en sån hur lätt som helst.

    Hitta föresten hit via Julita Rudis blogg.

    Lycka till nu med att fånga kattan och hennes ungar :)

    SvaraRadera
  8. Det var väl själva #¤&%¤#"!!!!!!!!!!!
    Troligen så har lilla smarta kisse hoppat över trampplattan både på väg in och ut.
    Hon ska för sjutton sätta en tass på den i stället!

    SvaraRadera
  9. Sigges matte har just berättat för min matte att katten är fångad! Måtte den fortfarande vara med ungar nu då!

    SvaraRadera
  10. Gizmo - och det gjorde det ju! MYCKET över förväntan! :)

    Kikkan - du skulle prova att sova på golvet med det där täcket - det är JÄTTESKÖNT! :D Fast det är kanske skönare att göra det med fyra ben än med två?
    En del människor är förfärliga!!! Vi djur är inga "prylar", vi är levande varelser. Tycker ni är väldigt kloka som lever "djurlöst", och ni har ju (om det nu var en grannes hund) att trösta er med ibland, om jag minns rätt. :)

    Ann-Margret o Vinja - Nu slapp vi ju ta till alltför drastiska, möjligen även dyra, åtgärder. Jag och matte är så glada att det gick så bra. Skoj, förresten att du hittar hit, du är förstås väldigt välkommen tillbaks. :)

    Sigge - din matte är inte så dum på att svära, hon heller. :D Och nu vet vi ju hur det gick. TACK för i dag!!!!

    Rudi - nu vet vi ju. Sigges matte berättade hur glad du blev när du fick höra att lilla katten gått i fällan. Fick just via mejl veta att hon nu sover lugnt och tryggt, efter både mat och toabesök!

    SvaraRadera