fredag 19 augusti 2011

Nu bor lilla Mysan hos Sigge

Matte sov dåligt i natt. Halv 4 var hon fortfarande vaken. Före 8 vaknade hon igen, och jag också. Grann-grannen hade lovat titta till grävlingsfällan tidigt på förmiddagen - men matte kände på sig att det kunde hon inte vänta på. Rekordsnabb morgonritual, rekordsnabb morgonkiss för mig på tomten, och så for matte iväg. Med gammal jacka och handskar med sig, ifall lilla kattan som matte säger att hon VISSTE fanns i buren skulle vara panikslagen och klösaktig.

Hon bara satt där. När matte kom och tog bort pläden jamade hon och klöste på gallret. När matte satte sig bredvid henne och började prata, så lugnade hon sig. Matte stack in ett finger genom gallret och kliade lilla damen på huvudet.

En öppen kattbur placerade matte på varje sida av fällan, och fällans luckor pallade hon upp med ett par blomkrukor. :) Man tager vad man haver.

Lilla kattan gick lugnt in i den bur där hon brukade få mat på verandan. Matte schabblade när hon tog bort buren, lilla katten hade hur lätt som helst kunnat smita iväg, men det gjorde hon inte. Matte stängde gallergrinden och tog med henne till bilen. Och så for dom hem.

Hon blev instängd på toan där hon fick ha sin bur och fick ny mat och så förstås vatten. Hon åt. Hon drack. Matte tog upp henne i knäet, och hon spann!


Mysan, som vi döpte henne till, vände upp magen i vädret och ville bli kliad, och så spann hon, och spann och spann. Krökte tassarna så där njutningsfullt och matte blev mer och mer tveksam till att överhuvudtaget lämna henne ifrån sig. Men hon såg också vad hon inte kunnat se förut - att något hänt med Mysans små tuttar. Men hon kunde inte tro att någon diat på dom.



Det trodde så småningom inte Sigges matte heller, däremot trodde hon definitivt att Mysan var dräktig, men att graviditeten inte var särskilt långt gången. Leveransklara 12-veckors valpar efter jul, tror hon och matte.



HUR har någon kunnat dumpa den här katten????
Ja, någon katt överhuvudtaget, förstås.
Ofattbart!

Sigges matte blev också kär i Mysan, precis som min matte. Det var tur, för annars skulle nog inte matte kunnat lämna henne! Mysan får behålla våran bur så länge, för i den känner hon sig trygg.

Matte är glad att hon tillbringat så många timmar på "sommarfamiljens" veranda och tomt. Läst och löst korsord. Och gått runt på tomten och pratat med Mysan, som om hon faktiskt hade varit där i närheten (det var hon nog också ibland). Låtit Mysan förstå att hon aldrig skulle jaga henne, och inte göra henne något ont. Bara ge henne mat.

Resan till Malmköping och Sigge gick också jättebra.

Men innan vi åkte till Sigge var ju Grynets matte här (fast utan Grynet). Så småningom behövde hon gå på toa - och jag kan säga att hon blev där VÄLDIGT länge. När hon sent omsider kom ut därifrån sa hon till matte "hur ska du kunna lämna ifrån dig den där katten?"


Nu är det bara att framföra ett stort, stort tack till Sigges matte, som åtar sig att ta hand om både mor och kommande barn och se till att allihop får nya, goda hem när tiden är inne.


Det var roligt att komma hem till Sigge, och se hur han har det. Matte försökte ta bilder på oss, men misslyckades totalt! Som synes. Men i alla fall ett bildbevis på att vi var där. ;)

Och så har jag ju träffat Askur också, men vi hade aldrig närkontakt. Det dröjde ganska länge innan han insåg att jag i varje fall inte skulle äta upp honom.
Och Sigge trodde att jag siktade in mig på hans godaste krusbärskaka, så han svor faktiskt åt mig en gång. Meningslöst, för varken han eller jag fick ju smaka. (Men hade minsann fått nåt väldigt gott av hans matte förut, när min matte var i Sigges "tortyrkammare" och pratade och kelade med Mysan.

Men nu får det allt vara slutpratat om katter här hos mig. Åtminstone för ett tag.  (Fast matte vill att jag ska skriva att Petrus varit alldeles väldigt kelig i kväll, och det har Filip också. Fast med Mysan kan dom inte tävla... inte i kelighet. Men jag och matte älskar dom ändå. :)

15 kommentarer:

  1. vilken kattjakt..........jag har sagt det förut och säger det igen. "some people suck", man överger inte sina djur........så glad din mattte fixade det.
    blötpussar snygging.

    SvaraRadera
  2. Åh va skönt att höra att kissen har fått ett hem.. Jag har två katter själv hemma och vill inte bli av med dom.. Jag gosar med dom och leker med dom varje dag.

    Bra jobbat av dig och matte.

    Tjingeling
    Gizmo

    SvaraRadera
  3. Jösses vilket jobb med katten! Tur att du lyckades hjälpa din matte att fånga in den! Och hygglomatten som Sigge har är ju väldigt bussig som hjälper till! Jag och mina kattpolare Sammy och Stålis har lovat Sigges hygglomatte att inte försöka käka upp smeten till en god kaka som vår matte vill baka till er alla... Kom å hälsa på så kan vi busa medan människorna käkar kaka å blir feta...
    Svansvift från whippeten Scilla

    SvaraRadera
  4. Tänk att det blev så attans bra till slut! Och så fick du ju hälsa på hos Sigge äntligen också! Det var ju på tiden!

    SvaraRadera
  5. Vicken tur att det finns såna människor som din matte och Sigges matte, för annars så skulle den stackars missan inte fått något hem. Min matte älskar katter men hon kan inte för hon är allergiskisk mot djur. Tur är nog det för annars skulle nog huset vara fullt av alla möjliga sorters djur. Matten ville bli veterinär när hon växte upp men allergiskisken satte stopp för det. Tur i alla fall att hon inte är så allergisk mot mig, bara lite klåda i ögonen men då får det klia säger matten, hihi.

    Taxpussisar.

    SvaraRadera
  6. Floridatjej o Button - jag för min del fattar inte hur en del människor är skapta, som kan bete sig som lilla Mysans tvåbenta uppenbarligen har gjort.
    Du Button - du är också rätt snygg, faktiskt... ;)

    Gizmo - ja, tänk att vi lyckades. Du har lika kul med dina katter som jag med mina, kan jag se. :)

    Katarina Uggla/Scilla - Ja det är klart, äter ni inte upp smeten så... :/
    Jag är så glad att matte lyckades fånga katten. Också för att nu åker matten inte ifrån mig stup i kvarten för att kolla mat och vatten och så småningom också fälla. Inte klokt, såna läskiga människor det finns!!!! Som bara kan dumpa sin lilla tillgivna, keliga, förtroendefulla katt på det där sättet!

    Rudi - ja visst är det härligt! Gullesöta kissen kommer att få ett bra liv nu. Hennes blivande valpar likaså. Och visst var det väl på tiden att vi fick se hur Sigge bor, Jag menar, han har ju flera gånger sett hur jag har det. Ända sedan min matte för många år sedan vann budgivningen på "julgranen" som Sigge hittade i skogen. Färdigbarrad och klar...

    Hillman - jo, det var nog tur, för ingen annan i området verkar ha tagit något som helst ansvar för henne. Tur att "sommarfamiljen" som Mysan valde bad matte om hjälp att skriva ut en efterlysning!

    SvaraRadera
  7. Frid råder här.
    Mysan bara sover och sover, men matte säjer att det behöver hon göra.
    Hämta krafter efter allt hon varit med om.
    Och matte blir visst bara kärare och kärare i henne

    SvaraRadera
  8. Sigge - Bra, hon har nog en väldig massa förlorad sömn att ta igen. Tänk dig själv att inte få vara inomhus på många, många veckor... Och att inte ha nån matte... Nä, jag skulle då inte vilja byta.
    Matte hälsar och säger att hon förstår din matte, hon hann ju själv bli störtkär på bara några timmar...

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig "Happy end" på kattjakten! Nu har Sigge något extra att blogga om, och hans matte kan ju inte skylla på att hon glömt kameran hemma heller... Kramis!

    SvaraRadera
  10. Ludde - Ja, visst är det väl helt underbart! Inget mer frysande, inget mer att vara rädd för. Inget att smita undan från.
    Nu får hon gosa och kela som hon vill, dessutom får hon alltid mat, och hon kan sova tryggt! Och när hon så småningom får sina valpar, så kan hon ta hand om dom också, i värme och trygghet. Inte ute i regn och kyla och rädsla för räv och grävling.
    Matte är jätte- jätte- jätteglad. Och då blir ju jag också glad. :)

    SvaraRadera
  11. Åh vilka glada nyheter att läsa här inne om kissen! Hon verkar vara en bedårande liten varelse :) Nu håller vi tummar och tassar att allt går bra hos Sigge med kisse och ungar som är välmående. Vi håller även tummarna vad det lider sen med att det ska gå bra att hitta nya, bra hem till dom alla.

    En eloge till din matte som kämpat på för kissens bästa, tur det finns människor som du!

    SvaraRadera
  12. Alltså... JAG har ju blivit superkär via bilder i blogg, så jag förstår verkligen din och Sigges mattar som fått träffa lilla frun "IRL"! Avundsjuk är ordet:)
    Det är så totalt underbart att ni lyckats få henne till Sigge och hans matte! (Fast jag FATTAR inte hur din matte kunde lämna henne:)Men hon är ju som Biffens husse o ser till djurets bästa!)
    En helt underbar katta verkar hon vara och jag hoppas få höra mer om henne.
    Och DU är en helt underbar hund!:)
    PUSS!

    SvaraRadera
  13. Anna med flock - det kändes verkligen helt fantastiskt att se den lilla katten i fällan på morgonen. Hon såg så ynklig ut att matte ville gråta av medlidande, samtidigt som hon var så glad över att äntligen kunna få hjälpa henne till ett bättre liv. Matte grät inte, men visst rann tårarna. Och då hade hon ju ännu inte hunnit upptäcka vilken liten ljuvlig och tillitsfull varelse lilla Mysan är. Och det var fruktansvärt svårt att överlämna henne till Sigges matte. Men rätt.

    Eva - kan säga att det var URSVÅRT för matte att lämna Mysan ifrån sig. Så mycket har matte nog aldrig så ögonblickligen tidigare känt för någon enda katt (och hon har haft, många, många). Men det verkar som om just nu både Petrus och framförallt Filip bestämt sig för att försöka trösta henne för att hon inte kunde behålla Mysan. Kan säga att dom är goda tröstare, och dessutom tror vi att både Mysan och Sigges matte kommer att ha stor, riktigt stor glädje av varandra framöver.

    SvaraRadera
  14. Hoppas matte har fått sova ut och att ni har det bra.

    Tjingeling
    Gizmo

    SvaraRadera
  15. Nu har matte minsann sovit - alldeles för mycket enligt mej!
    Men det känns skönt att det här med Mysan är över. Fast matte är ju fortfrande kär i henne, förstås... Skulle nog jag också kunnat bli...

    SvaraRadera