torsdag 9 juni 2011

Tomtansning - åtminstone lite grann

I dag har vi ägnat oss åt tomten, jag och matte. Matte har klippt och trimmat - och jag har hjälpt till förstås. Hon har girat för prästkragar, midsommarblomster, blivande storblåklockor, överblommade gullvivor osv osv. Jag har mest kutat före och visat klippväg.


Och så vet hon var det kommer att finnas gulmåra, och så är ju jungfrulin så sött... Smultronblom måste man vara rädd om (jag älskar smultron) och vill man ha blå hav av förgätmigej nästa år också så måste dom få fröa av sig.

Det ser egentligen inte klokt ut där matte har varit i farten! Förresten finns nog inte en buckligare tomt nånstans! Inte en snällare klippare heller - och då menar jag inte matten utan själva klippgrejen.


Det finns säkert 789 sorters gräs här . Sånt där tunt "skogsgräs" gillar inte jag, men matte låter det stå kvar. Men det där saftiga mörkgröna som jag brukar beta av, det trimmar eller klipper hon minsann bort!!! Fast hon har mycket kvar, mer än halva tomten.
(Hon gör bara det här två ggr under säsongen, hälsar hon. En gång nu, och en gång i augusti.)

Här la hon av för idag, klenmatten! Längst ner på tomten är det så högt och kraftigt gräs att hon måste ta till stora trimmern.

Hit men inte längre, sa klipparen.


Precis samma sak sa mattes rygg! Väldigt bra tyckte jag, för här har det kommit fram nåt kolossalt intressant!!


Åh, så jag rullade. Och rullade.Och rullade...


Undrar vad mer det kommer fram när hon om några dar tar sig an resten! Gissa om jag ska hålla mig framme och hjälpa henne då!

Annars ägnade jag mig mest åt att springa omkring. men varmt var det!


Ja, det var väl i stort sett vad jag har gjort idag...  Matte tänker inte skriva nåt hos sig idag, säger hon, det gjorde hon ju i går - men man ska nog vara lite konstig om man vill läsa om tex en disktrasa...)

Skulle jag aldrig skriva om!

6 kommentarer:

  1. Men vad ni har jobbat då! Mest du som måste hålla koll på allt och alla strån hit och dit. Snyggt det blev hos er!

    SvaraRadera
  2. Tur att matten har en så'n guide som du! Fast du verkar faktiskt ha en liiiiiten liten aning av slavdrivare i dig... Om du sparar lite på matten så håller hon nog till mer kul saker också:)
    SV Totte hälsar och tackar! Och ci 2-benta tycker det var kul att du såg filurigheten i honom:)

    SvaraRadera
  3. Jisses att ni orkar slita så i den här värmen ! En annan har mest legat på balkongen och myst i den svala luften idag.
    Kul att ni tr5ivs med den nya bloggen, den är jättefin tycker både matte och jag.

    SvaraRadera
  4. Vilken fin dag Ni verkar ha haft idag med allt arbete ute i naturen.. Här har det varit ganska svalt & stora regndroppar lite då & då under dagen. Jag tyckte disktrasan verkade intressant.. Får leta upp den sorten senare i sommar när det blir Sverige semester.

    SvaraRadera
  5. Ser skönt ut att rulla sig i nyklippt gräs. Det är mycket som inte ska klippas i alla fall, så mattens rygg kanske klarar resten om några dagar... Kramis!

    SvaraRadera
  6. Vi tycker att du matchar de vita blommorna väldans bra, hihi.

    Taxpussar.

    SvaraRadera