söndag 5 juni 2011

Full sprut på myrväggen!

Mina katter är rätt kul, Maxi till exempel, när han vill in ställer han sig på bakbenen och jabbar på med framtassarna på ett fönster eller glasdörren, det låter som jag tror att en kulspruta gör! Det går så fort så  när knäppmatten försöker ta en bild så blir det så här...

Fast ibland stannar han liksom upp...

Matte har jagat myror idag. Hon upptäckte att det kröp omkring en massa små svarta kryp på kontoret - och lokaliserade värsta anhopningen till en vägg ovanför gäst/kontorssängen! Dom kom in uppe vid taklisten!

En spruta med såpvatten (mot löss på växter) fanns till hands, hon spädde på med tändvätska! Hade ingen T-sprit. Och så sprutade hon! På väggar, kuddar, tak och nästan på mig också - men bara nästan.
Ni fattar va, att med en sån matte så kan man inte ha en enda tapet i huset! Det har man inte heller. 

Indränkt bomull utefter taklisten, mera sprut - det rann verkligen utefter väggen! Utefter flera väggar. Så där är det åtminstone rent nu.

Naturligtvis tog hon ingen bild förrän det hela var nästan över. Kvar fanns bara några stackare som ännu inte hade hunnit ramla ner.


Hon fick spruta flera gånger. Det luktar fortfarande såpa, men vi tror inte att det kommer in fler myror nu.
Nästa attack blir nog i glasrummet. Och i köket.
För några år sedan kom dom in genom vardagsrumsfönstret och hann boa rejält i ett par blomkrukor innan matte hann skrämma iväg dom.

Krukor och urnor på altanen har också invaderats, men numera sätter matte fötter under dom flesta. Tre lerfötter under varje kruka. . Myror gillar inte lerfötter, tror jag.

 
    PS. Jag HAR badat också... väldigt varmt idag.

5 kommentarer:

  1. Tycker allt att det där svarta Maxi-surret ser bra sött ut! Trots suddighet som jag tro du ska skylla mer på kameran än matten:)
    Bra myrbekämpning! De är envisa de rackarna! När jag bodde på landet lurade jag iväg ett gän med socker...
    (Härliga träväggar förresten!)
    SV Kul att siameserna roade iaf några... Här är det katt-rea sådana nätter...)

    SvaraRadera
  2. USCH! Enda gången jag tar till gift, det är när jag försvarar mitt hem. Myrr är utmärkt. Det finns också små dosor, som fylls med ett giftigt godis, som myrorna bär iväg och matar sina kompisar med. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Bläh! Myrorna ska vara i skogen och inte inne på väggen! Matten hälsar att för att slippa myror i ute-krukor som står på marken så lägger hon en liten bit fiberduk över dränenringshålet. Funkar till hundra procent! Nä, nu får det vara nog om trädgårdstips jag vill se dig bada i stället!

    SvaraRadera
  4. Hm? Jag har nog aldrig sett några myror med lerfötter? Jar faktiskt inte sett några spår efter såna heller. Verkar läskigt om det kommer in såna i huset. Tur att matten inte röker när hon sprutar omkring tändvätska sådär. Hoppas dom förstod vinken och håller sig utomhus nu... Kramis!

    SvaraRadera
  5. Matten har ett bra myrstopp, häll ut torr cement runt huset för då bränner det upp myrfotarna, hihi.

    Taxpussar.

    SvaraRadera