tisdag 29 oktober 2013

Matteria, Kasperia, Katteria :)

Matteria
Återigen bloggtorka. Men här äntligen ett livstecken. Medan vi väntar på stormen som tycks komma av sig rejält på sin färd över landet.

Bor man i skogen måste man förbereda sig. Vi bor ju ganska avsides och brukar få vänta förhållandevis länge på att få död ström tillbaks.
Bunkar och kannor är fyllda med vatten. På toan finns både en fylld hink och en fylld balja. :) Verkar vara ett bra sätt att "mota storm i grind".

Det känns tryggt att ha en kamin som inte bara ger värme utan också går att laga mat på. Ett jättelager  ljus och fungerande ficklampor - det känns som att stormen må komma. Om det nu inte vore det där med radio och internet förstås. Där krävs el. Hos mig.

Regnat har det gjort, men blåsten finns åtminstone hittills någon annanstans.

Inte så mycket värt att skriva om har hänt, men här protesterar Kasper högljutt!!!!

Grynet, matte!!! Grynet!!!
Så sant!


Kasperia
Bilder - hehe, både jag och Grynet ägnade oss i stort sett att åt att tigga godis av värdinnan B. Med stor framgång. Så alla bilder i kameran såg i stort sett ut som följer.


Både min och Grynets matte skämdes lite över oss - typiskt fåniga mattar!  Men vet ni vad det allra bästa var. Äsch, det kan ni ju inte veta, så jag ska berätta.

När vi skulle åka hem så småningom så öppnade förstås min matte bakluckan på bilen - och in hoppade Grynet! In i min bil! Jag hoppade efter. Visserligen hoppade vi båda ut igen, men ändå - visst bådar det gott! Nu längtar jag ännu mer till efter jul. Tills hon ska bo hos mig ett tag.


Katteria
En skygg herrelös katt har synts i B:s villaområde under ett par års tid. Sånt kan inte en djurvän se utan att göra något åt det, så B började ställa ut mat. Gourmetmat!! Minsann inte bara torrfoder, inte!

Katten åt, och började vistas ganska frekvent på tomten. Han fick ett namn Herr Vilde Katt. In i huset har han aldrig kommit, och kommer B närmare än någon meter fräser han och springer sin väg. Det respekteras!

B gjorde i ordning ett litet frigolithus, och drog in en värmeslinga. Herr Vilde Katt tackade, och flyttade in. Han har mat och husrum och en matte som aldrig sviker och B har en katt ... så ser de båda på saken. Integritet ska respekteras säger B. "Och så har vi så intressanta samtal..."


Förra våren dök ännu en katt upp. En steriliserad honkatt som har ett hem, men där struntar man i henne. Så B hade plötsligt två katter.
Honkatten har varit inne i huset några gånger, men föredrar ett uteliv. Hon får samma fantastiska gourmetmat - ni skulle se hur tallrikarna ser ut! Nu bor de i ett parhus. Båda isolerade med vämeslinga indragen. Vindskydd, så att "husen" har varsin veranda.
Båda katterna betraktar sig definitivt som bofasta nu.
Det är de också, lovar B.

Ännu ingen storm. Inte här. Skönt.
Nu ska jag göra som Myse! Fast på mitt sovtäcke.
 
Natti!
 

24 kommentarer:

  1. Här har det inte blåst ett dugg så allt skräp husse har samlat på altanen står tyvärr kvar. Han ska nog ta en vända till tippen istället. Det bådar väl gott att Grynet inte heller vill vänta till efter jul! Vilket lyckat arrangemang hos B! Nästan så jag skulle kunna tänka mig att provsmaka en tallrik där... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...fast om hussen väntar till nästa storm, så kanske altanens hopsamlade skräp trots allt blåser iväg till grannarna?
      2 januari flyger Grynets matte iväg, så jag kanske ska åka och hämta henne på Nyårsdagen. Den optimala starten på ett nytt år. :)
      B:s katter serveras mat, snyggt upplagd. De brukar båda starta med lite crème fraiche, sedan äter de av skinkan/köttfärsen, fisken och så lite ost som dessert... Ibland serveras de vanligt kattfoder också, från burk, men bara som komplement.
      Är jag avundsjuk eller är jag avundsjuk... Tur att MINA katter aldrig fått se en sån där tallrik.
      /Kasper

      Radera
  2. Grynet hon är väl kär i dig förstås... går bara och längtar till jul nu så hon ska få med dig!
    Här stormade det mer än nog och 19 timmar utan ström gjorde att det blev riktigt stort glasskalas här hos oss! Faktiskt hade vi strömavbrott en gång till i kväll när matte skulle laga mat och då hade det behövts något att kyla ner henne med! Tack och lov blev det bara 20 minuter, så jag fick min mat till slut!
    Puss från Melody!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grynet kommer till nyår. :) Undrar om hon vet, hon också... ;)
      Oj då, var ni utan ström så länge. Alla som älskar glass måste väl ha skänkt stormen en tacksam tanke. :D
      Väldans tur att strömmen kom, så att du fick din mat! Hos oss blåste det knappast alls, men eftersom vi har den kamin vi har så hade ändå ingen blivit utan vare sig mat eller kaffe eller té. Lyxigt, eller hur. :D
      /Kasper

      Radera
  3. Nej den där stormen kom ju aldrig hit till oss, men det är vi bara glada över. Låter dock som att ni skulle klara er hur fint som helst under nåt dygn utan el, kunna laga mat på vedugn så :)
    Härligt med Grynet-träff, förstår att du längtar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore det inte för att matte känner sig så beroende av datorn, så skulle vi klara oss hur bra som helst utan el - ett par dagar. Om vi vetat om det i förväg och kunnat tappa upp en massa vatten på olika ställen.
      Fast det som finns i frysen - näe, vi vill faktiskt inte ha strömlöst alls!!
      Och jo, visst längtar jag efter Grynet. :)
      /Kasper

      Radera
  4. Klart att Grynet fattat att hon ska vara hos dig och därför ville testa bilen! Hon tillhör ju faktiskt en ovanligt klok, intelligent och allmänt smart ras ju!
    Jesper o Assar
    Matten här hälsar att hon gärna skulle vara katt där hos "B" :)
    Här blev det ju inte mycket till storm, så vi hoppas på detsamma hos er.
    SV
    Godiset äter jag allt själv! För här firas ingen halloween heller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grynet var tydligen så smart att till och med hennes egen matte blev förvånad och överraskad. :)
      Bra att hon är smart, då blir vi ju liksom jämbördiga.. ;)

      Katterna hos B har det bra, de väljer själva att mestadels vistas ute. Herr Vilde Katt väljer det ju alltid. Och kära nån, en sån mat dom får... du skulle bara se...
      /Kasper

      Radera
    2. Du, det var så det vattnades i munnen på MIG!
      Och siameserna får INTE läsa :)

      Radera
    3. "Man ska inte slarva med mat, och inte joxa ihop den", säger B. "Dessutom är det så roligt att se hur katterna väljer, i vilken ordning. "

      Här det egentligen bara matte som får läsa om B och katterna, och då får hon dåligt samvete som KAN rendera mig en extra godbit... ;) Alltid något...
      /Kasper

      Radera
  5. Oj, oj, oj vilket katthotell hos B! Men vad är det för värmeslinga hon har lagt in?

    Undrar BELLAS
    Matte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastisk kattmat! Det är det verkligen. Undra på att lilla vita honkatten har valt bort sitt "riktiga" hem...
      /Kasper

      Det finns tydligen många olika sorts värmekablar att välja på, som kan ge lite tillskottsvärme inne i "husen". I synnerhet Herr Vilde Katt behöver det, eftersom han aldrig kommer in i värmen.
      Dessutom är B ibland borta över en eller två nätter, och då får vattnet i vattenskålarna inte frysa...
      Jag tycker hon är fantastisk!
      Berit E

      Radera
  6. Både vilda katter och självvalt hemlösa ska ha det gott. Inte undra på att de flyttar in där, men den lyxmaten. Värmeslingor...! Vind- och regnskydd av hemtrevlig frigolit...! Kära nån, B vet hur man lockar till sig katter. En fin och rolig historia:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plus vindskydd på gavlarna av plexiglas... :)
      B skulle gärna se att båda katterna ville vara inne en del, men vill de inte så vill de inte. Huvudsaken är att de inte far illa. Hon är dessutom uppriktigt glad över båda sina katter. I synnerhet förstås för Herr Vilde Katt som utvecklats från en utmärglad stackare till en stor och vacker och uppenbarligen välmående katt.
      Berit E

      Radera
  7. Vad fina ni är ihop du och Grynet, riktiga hejare på att ha koll på vad som är viktigt är ni minsann!

    Vilken härlig katthistoria, tur för kissarna att det finns såna som bryr sig och ordnar till det så bra!
    Hoppas ni klarat er från stormen utan elproblem och annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk om fler ville ta sig an de stackars katter som av olika anledningar inte har något hem eller några egna människor.

      Här märkte vi inte av stormen alls. Stora lugnet härskade.

      Grynet ja - jag längtar tills hon ska bo hos mig! :)
      /Kasper

      Radera
  8. Vilken alldeles fantastisk historia om katterna.
    Tänk om alla dessa stackars övergivna katter kunde få det så bra.
    All heder till B som har ett så stort hjärta och ordnar så underbart.
    Tänk vad skoj du kommer att få med Grynet, undrar om hon kommer att vilja skiljas från dej sen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grynet är ju världens mattegris, en riktig knähund, så jag tror nog att hon vill tillbaks. Men lite roligare och mer omväxlande får hon det nog hos mig. Jag menar, här finns ju i alla fall jag och alla katterna. Men sitta i knä, det får hon nog inte. Säger matte.

      Vi tycker också det är riktigt fint gjort av B.

      Radera
  9. Även vi gläds så ini Norden åt katthusen med värme och gourmetmat! Och att du och Grynet ska bli sambos i jul förstås!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns så fint med B:s katter det tycker vi också.

      Grynet och jag blir inte sambos i jul, men vi ska vara det januari och februari. Synd att det är hela två månader dit!!!
      /Kasper

      Radera
  10. Kan ju jama att den där stormen var nere hos mig !
    När det blåste som värst så var det 44,7 m/s i vindbyarna och min matte jobbade kvällen !
    Strömmen gick , fast ändå inte eftersom det finns en dieselmotor som fixar ström åt oss. Nackdelen är att det kommer in dieselångor i vår sängkammare :(
    Men det var helt OK att campa med matte o husse i vardagsrummet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste om det där hos dig, det var ju ett riktigt äventyr! Tur att ni har en så stor soffa att campa i. :)
      44,7 m/s - det är väl orkanvindar!! Huvaligen...
      /Kasper

      Radera
  11. Fint att sörja för de vilda* katterna och underbart att kunna göra något så bra för dem. Här bekymrar man sig för jagade djur och kan inget göra mer än skriva på protestlistor så fingrarna blör ;-)

    Gott att vara rustad inför vinterns prövningar, vi hoppas på stadig elförsörjning och att hälsan står oss bi.
    Vad bloggtorkan beträffar så lossnar det nog , om inte förr så när inackorderingen anländer! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med bloggtorka är ju lite av och till. Det lossnar nog igen, har ju hänt förr. :)
      Känns så kolossalt bra när någon tar sig an även "icke-gosvänliga" katter.
      Jämn elförsörjning och en hälsa som står bi - det önskar jag verkligen både dig och RR!
      Jodå, visst önskar jag det för mig själv också. : D
      /Berit E

      Radera